Saturday, March 20, 2010

Lelaki Ini

Hmm…mcm lagu anuar zain plak tajuk post ni..hehe

Lagu tu mmg best pun… ;))

Semua org dah jelas kot dugaan bg seorang lelaki ni = harta, pangkat, kuasa, wanita


Tp bile dah ade harta, pangkat, kuasa…dugaan wanita mesti ada…if tiada harta,pangkat dan kuasa pun sama jugak…pokoknya wanita ni memang dugaan bagi seorang lelaki…dan lelaki ni juga dugaan bagi wanita…sama-sama la menghadapi dugaan ini wahai manusia….Allah nak tengok sehebat mana tahap keimanan kita sebagai hamba-Nya…


Pd peringkat aku ni, harta, pangkat dan kuasa mungkin masih belum mempengaruhi sangat…jd aku just nk ckp soal dugaan wanita….


Aku single…kawan-kawan kata aku memilih…nk yang cantek, yang lawa…adohai…mana ada…rupa tak kisah sangat, yang penting sejuk hati kita yang memandang sebab setiap orang ni ada citarasa tersendiri…so, jgn komen byk2 ye! ;p


“beauty is in the eyes of the beholder” ~~ ^^,


Cuma yang jadi masalah aku, bermula beberapa tahun lepas, aku membaca sebuah hadis dari Rasul SAW :


Ada seorang pemuda datang menemui Rasulullah dan berkata, “wahai Rasulullah! Izinkanlah aku berzina!”. Maka para sahabat pun marah. Namun Rasulullah berkata, “apakah kamu suka hal itu menimpa ibumu?”. Pemuda itu berkata, “tidak demi Allah. Allah jadikanlah aku sebagai tebusanmu.” Kemudian Rasul bersabda, “tiada seorang pun yang menginginkan hal itu menimpa ibu mereka”. Lalu baginda bertanya lagi, “apakah kamu suka hal itu menimpa anak perempuanmu?” pemuda itu menjawab, “tidak demi Allah. Allah jadikanlah aku sebagai tebusanmu. [hadis riwayat Ahmad]



Hadis ni ada lagi sambungannya, tp kesimpulannya tiada orang dalam dunia ni nak perkara tu terjadi pada keluarganya atau orang terdekat kecuali orang tu dah gila dan nak mati esok lusa. ZzzZZz~ =_=!


Kerana itu, untuk masa skrg, aku just cuba elakkan diri aku terlibat dari bercinta kerana~~



“love is an illusion and it will led u into an obsession. That’s love before u get married but if u’re married, that love will become a reality”


Obsession…bila bercinta mesti la ada rasa sayang, rindu dan macam-macam rasa yang ada. Bila dah rindu maka ingin berjumpa = berdating. Then mula la peranan SATANIC REACTION untuk bertindak. Tanpa disedari dah terjebak dengan ZINA. Bila dah sayang, macam-macam benda boleh jadi sampai lupa segala-galanya. *sigh*



Illusion…lama-lama bercinta, dah tiada topik hangat untuk dibicarakan, mula lah membicarakan soal anak, soal keluarga bahagia. Sedangkan itu hanyalah ilusi. Banyak novel, cerpen yang membicarakan soal bahaya cinta. Contohnya Mawar Berduri. Jelas menceritakan bagaimana manusia boleh terjebak dalam hal diatas… =_=”


Lastly, berbicara cara membuat anak. Then buat anak, buang tepi jalan. *Sigh*


Gaming Zone~



Ada orang cakap aku main game sebab aku keciwe…hoho…aku tak keciwe dgn sesapa pun…game tu hanyalah sebagai alat untuk ‘mengalihkan perhatian’ aku dari segala perkara yang boleh mengugat pendirian aku. Tak mahu terlibat dengan “illusion” dan “obsession” terhadap cinta.



Setiap manusia pasti ada masa sepi, terasa kosong. Tengok kawan-kawan dah nikah ataupun yang terjebak dengan “illusion & obsession”, jeles la pulak…aiyo…nk bercinta serba salah…bukan takda kaum hawa yang cuba mengenali aku, tapi aku akan katakan hal yang sama seperti diatas. Aku pulak kadang-kadang ada jugak buat gila nak bercinta, tapi bila ingat balik hadis tu, cancel balik... T_T



Bila main game ni, aku mencipta “illusion” baru yang menyebabkan “obsession” yang tidak melibatkan kaum hawa. Hehe. Aku sangat gembira kerana aku boleh mengetepikan kaum hawa dengan “illusion” dan “obsession” aku ni. *PEACE* ;))


Memang game ni buang masa dan tenaga, but as long as games can help me to avoid from illusion and obsession of LOVE, i’m very happy. Bcoz I’m scared of Rasul hadith. I don’t want that things happened to my family, my daughter.


Ramai remaja obses dengan kalimah “cinta”, ingin menyayangi dan disayangi, dan bagi yang pernah terluka, nasihat aku :


“As time goes by, the memory remains, but the pain dissipates”



Teruskan hidup, dan cuba elakkan “illusion & obsession” terhadap cinta sebelum sedia untuk bernikah. Lakukan sesuatu yang berfaedah. Games ni bukan berfaedah pun, cuma ni salah satu cara aku untuk elakkan diri dari kancah-kancah, konco-konco geng Satan Morroc. Kadang-kadang aku lalai sebab terlalu asyik dengan games. Orang kata, keluar dari hutan singa masuk sungai yang ada buaya. Tapi takpe la, buaya ni baik sikit dari singa tu kot. Hahahaha~ ;))


Fighting! ;p


Aku pun tengah mempraktikkan apa yang disebutkan oleh Rasul SAW. Aku cuba mengelakkan diri. I’m trying. Wallahualam~


p/s : tgk Heartbreak Library ekk! ;))

movie tu Lee Dong Wook & Eugene yang berlakon. Tentang jodoh. Percayalah

dengan jodoh. ;))

3 comments:

Unknown said...

Wah... post yg menarik!!!

Anonymous said...

ye dop amar?bukan mu buaya darat ke??hahah..gura jek bohh

Nazrul Amar Husin said...

aku bkn boye darat...tp tokey ayang..hahaha

wan : xD

-mahasiswamedan- © 2008 Template by:
SkinCorner