Tuesday, September 2, 2008

Islam VS kristian?


Kosmologi Kristian :
Kepercayaan kepada Tuhan --> kemudian disebabkan pemberontakan malaikat -->manusia diciptakan --> Adam melanggar perintah Tuhan --> dosa Adam diwarisi oleh keturunannya --> manusia lahir dgn dosa warisan --> ampunan hanya dgn korban --> Jesus mati utk menebus dosa manusia --> berita baik.

Menurut Bible :
“…anak tidak perlu bertanggujawab terhadap dosa yg dilakukan oleh bapanya, dan bapanya tidak perlu bertanggungjawab terhadap dosa yg dilakukan oleh anaknya…” (Eze, 18:20) (kings’ , 14:6) ( Deu, 24:16) (Luke, 13: 3)

Menurut bible lagi :
“my Father is greater than I” (John, 14:28)
“no man can hear His voice nor His form” (John, 5:37)
“I by my own self CAN DO NOTHING, as I hear I judge, my judgement is just because I seek NOT MY OWN WILL BUT THE WILL OF THE FATHER WHO SENT ME..” (John, 5:30)

Konsep Trinity : Bapa+anak+Ruhul Qudus = satu tuhan.

Didalam Al-Quran yg telah lama diturunkan oleh Allah SWT kpd Rasul kita, Muhammad SAW, ada menyebut ttg trinity ini.

“sungguh, telah kafir orang2 yg mengatakan bahwa Allah adalah salah satu dari yg 3, padahal tidak ada Tuhan (yg berhak disembah ) selain Tuhan Yang Esa. Jika mereka tidak berhenti dari apa yg mereka katakan, pasti orang2 yg kafir diantara mereka akan ditimpai azab yg pedih”( surah Al-Mai’dah, ayat 73)


Cuba kita renungkan, konsep t
rinity yg baru sahaja kebelakangan ini disebut2 dan digembar-gemburkan oleh kristian, sudah lama disebut didalam Al-Quran. Kenapa? Kerana Allah SWT lah Maha Kuasa, Maha Mengetahui sblm dan slps, apa yg ada didlm fikiran manusia(mahkluk ciptaan-Nya). Sang Pencipta seluruh alam semesta.

Rujukan daripada :
Shah Kirit Bin Kakulal Govindji (+6019-5557770)
Dan sahabat saya, Salman Salim Bin Mohamad dan Mohd Redzuan B. Norazlan

No comments:

-mahasiswamedan- © 2008 Template by:
SkinCorner